Про що повинні знати батьки майбутніх першокласників?
Початок навчання дитини в першому класі є досить важливим, складним періодом у її житті. Тому батьки майбутніх першокласників повинні допомогти полегшити цей етап, розуміючи, як саме це можна зробити. Багато непрофесійних порад вони чують зі сторони, поруч з професійними: «Навчіть дитину читати і писати – і вона буде добре навчатися у школі». Але зовсім не це є головною умовою успішного навчання майбутнього першокласника. В чому ж полягає істинність готовність дитини до школи?
По-перше, батькам потрібно зрозуміти, що у шестирічної дитини зміниться соціальна позиція: вона стане учнем. Їй потрібно буде оволодіти певною сумою знань, тобто її діяльність у школі вже буде називатися – навчанням. Це відповідно потребує значного розумового напруження, більшої фізичної витривалості, вольових зусиль. У цей період у дитини з’являться нові обов’язки, нові знайомства – як з однолітками, так і з дорослими, формуватимуться нові взаємини.
По-друге, у нових умовах повинні бути розвинуті такі складові загальної готовності під час навчання у школі: фізіологічна, інтелектуальна, емоційно-вольова, соціальна та мотиваційна.
1. Фізіологічна готовність до навчання.
Вона полягає у достатньому рівні розвитку організму на даний вік (ріст, повноцінний розвиток усіх частин тіла і т. д.). Успішно формуватимуться навички письма, якщо добре розвинути м’язи рук, розвинута робота пальчиків. Тобто дитина повинна бути насамперед здоровою. В інших випадках потрібна консультація лікарів, можливо, і не віддавати дитину у шість років до школи.
2. Інтелектуальна готовність до навчання.
Сюди входить відповідний рівень розвитку тих процесів, завдяки яким дитина пізнає навколишній світ: мислення, увага, пам’ять, сприймання, уява.
Наприклад: навчальні завдання містять більше нової інформації, тому їх виконання потребує більшого зосередження. Для цього бажано тренувати здатність дитини бути уважним.
Зрозуміло, що легше буде навчатися тій дитині, в якої добре розвинена пам’ять.
Достатній розвиток мовлення, розвинутий словниковий запас – є ще однією складовою інтелектуальної готовності дитини до школи.
3. Емоційно-вольова готовність до навчання.
Сюди входить уміння керувати своїми емоціями (наприклад, слухати, не перебиваючи). Дитина повинна вміти ставити мету, докладати зусиль для її виконання.
4. Соціальна готовність до навчання.
Дитина у шість років повинна бути вихованою, слухати дорослих. Якщо вона просто невихована, то це буде створювати проблеми в її успішному навчанні. Працювати з такою дитиною повинні насамперед батьки.
Батьки повинні пам’ятати про необхідність наявності розвинутих санітарно-гігієнічних навичок. Дуже часто саме вони і створюють проблеми у навчально-виховному процесі (наприклад, уміння самообслуговуватися: мити руки, правильно вести себе у гігієнічній кімнаті тощо). Розвинута побутова праця (наприклад, уміння одягнутися, класти на місце свої речі тощо) також полегшить адаптаційний період у школі.
5. Мотиваційна готовність до навчання.
Насамперед батьки повинні виховати у дитини бажання більше чогось навчитися, дізнаватися про щось, виховувати допитливість. А значить, закінчуючи дитячий садок, батьки повинні підвести дитину до розуміння того, що необхідність подальшого її зростання, набуття більших знань, вироблення умінь – це наступний крок у житті: навчання у школі. Дитині потрібно розкрити розуміння необхідності навчатися у школі, як необхідного етапу у житті кожної людини; усвідомлення того, що вчителі професійно навчатимуть її.
Дуже прикро, коли батьки за «добрими» порадами готують дитину до школи за рік до навчання: вчать читати і писати. Ще гірше, коли шукають репетиторів, які навчають читати і писати. Батьки думають, що оволодівши саме цими уміннями, дитина буде добре навчатися. Але, шановні батьки, шкільна практика свідчить, що цих умінь дуже мало для успішного навчання і вони не є головними чинниками. Досить часто нечитаючі діти наздоганяють читаючих учнів і навчаються набагато краще! Тому у дошкільному віці важливо, щоб діти знали назви літер та їх звукове значення, розпізнавали друковані літери у словах. А для успішного навчання письма важливо розвивати дрібні м’язи пальців руки. Тому корисними будуть такі види робіт: штрихування, розмальовування, ліплення, вирізання тощо
То ж з яких пір потрібно готувати дитину? З народження! Так, народившись, дитина повинна рости у щасливій сім’ї. У сім’ї, де її приділяють увагу, де вона правильно і своєчасно розвивається, отримує потрібне виховання.
Шановні батьки! Для успішного навчання вашої дитини у школі, зверніть увагу на обов’язкове виконання таких пунктів:
1. Дотримуватись статуту школи.
2. Постійний контроль батьків за підготовкою дитини до навчання:
– зовнішній вигляд;
– правильно складений портфель;
– наявність виконаних завдань.
3. Тісна співпраця з учителем у навчально-виховному процесі класу.
Не втручатись в роботу педагога з питань, які за своїм характером входять в коло професійних обов’язків.
4. Перевірте готовність дитини змінити спосіб життя від дошкільного до шкільного:
– уміння самостійно одягатися;
– прибирати своє робоче місце;
– уміти слухати і реагувати на почуте;
– розвинутість дрібної моторики рук (правильно тримати ложку, олівець тощо);
– розвинутість мовлення відповідно до віку дитини;
– уміння давати відповіді на поставлені запитання:
– Як тебе звати? Твоє прізвище? Скільки тобі років? Домашня адреса?
– Як звати твоїх батьків? Як звати домашню тваринку?
– Коли на небі світить сонце, а коли – місяць?
– Що залишається після дощу на асфальті?
– Назви домашніх і диких тварин?
– Чи хочеш ти ходити до школи? Чому?
5. Поцікавтесь, як розвинуті увага, пам’ять, уява вашої дитини.
Учителі початкових класів Української ЗОШ І – ІІІ ступенів № 1: Кальчук Марія Іванівна, Махиня Світлана Іванівна, Ярмак Олена Вікторівна, Корнєєв Володимир Олександрович, Борисполець Олена Михайлівна, Прус Галина Іванівна.